Overslaan en naar de inhoud gaan

Let OP: Sinds april 2023 is er een vaccin tegen dengue. Door een onverwacht grote vraag is de denguevaccinatie per 15 augustus 2024 wereldwijd beperkt beschikbaar. Dit betekent dat u mogelijk niet tegen dengue gevaccineerd kunt worden terwijl het vaccin wel voor uw reis geadviseerd wordt. Naast vaccinatie kunt u ook andere maatregelen nemen om besmetting te voorkomen. Welke dat zijn leest u onderaan deze pagina.

Waar?

Dengue komt in alle tropische gebieden voor en vooral in Zuidoost-Azië, Midden- en Zuid-Amerika, het Caribische gebied en Afrika. Jaarlijks lopen meer dan twee miljard mensen uit honderd landen kans op besmetting.

Hoe?

Besmetting met het denguevirus vindt plaats via de beet van een besmette Aedes-mug, met name de gelekoortsmug (Aedes aegypti) en de Aziatische tijgermug (Aedes albopictus). Deze muggen steken overdag en kunnen ook chikungunya en zika overdragen. De muggen bevinden zich op plaatsen waar mensen wonen. Zij zoeken broedplaatsen op in ‘waterreservoirs’ zoals oude autobanden, lege blikjes, vaten, emmers, bloemvazen, dakgoten etc. waarin een laagje water staat.

Wat?

Er bestaan twee vormen van de infectie. Dengue koorts is een griepachtige ziekte. Daarbij horen symptomen als hoge koorts, ernstige hoofdpijn, spier- en gewrichtspijnen en rode huiduitslag. Misselijkheid en braken kunnen ook voorkomen. Dengue hemorragische koorts is de ernstige vorm. Behalve de al genoemde verschijnselen treden blauwe plekken, bloedneuzen, bloedend tandvlees, rusteloosheid en dorst op. Verder kunnen bloedingen en shock ontstaan, mogelijk met dodelijke afloop. Onder reizigers komt dengue hemorragische koorts met shock vrijwel alleen voor als iemand al eerder dengue heeft gehad.

Wat te doen?

De muggen die dengue overbrengen steken overdag, tussen zonsopgang en zonsondergang. Zorg dat u zich in de tussenliggende periode tegen steken beschermt:

• Draag zoveel mogelijk bedekkende kleding.
  • Gebruik op de niet-bedekte huid een muggenwerend middel waar minimaal 30% DEET in zit of een muggenwerend middel met Icardin.
  • Houdt uw kamer muggenvrij en gebruik indien aanwezig altijd een hor.
  • Gebruik tijdens de middagrust en voor baby’s een muskietennet. Bent u in malariagebied? Gebruik de klamboe dan zeker ook in de nacht.
  • Sinds april 2023 is er een vaccin tegen dengue.